BE PART OF THE GOLF STORY

Maandag 12 september 2011 — DDB zet de Volkswagen Golf terug op de kaart met de meest geïntegreerde campagne ooit voor D'Ieteren.

In 1974 vond Volkswagen de Golf uit als opvolger van de mythische Volkswagen kever.  De eerste compacte auto met zoveel ruimte en een onderscheidende look door zijn herkenbare achterklep. Wie kon ooit denken dat de Golf dé referentie ging worden gedurende 4 decennia? Een echte legende, altijd toegankelijk voor iedereen en altijd geëvolueerd met zijn tijd. En de komst van de gloednieuwe Golf Cabrio is hét geschikte moment om zelf deel uit te maken van het verhaal.

Peter Aerts, creative director DDB: "Met de Golf bracht Volkswagen een waardige opvolger voor de kever als auto van het volk. Als je’r even bij stilstaat is de Golf een auto die je in elke fase van je leven bent tegengekomen. Begin 70 was het de auto van mijn moeder waar ik nadien mee leerde rijden. Misschien was het de auto van je lief, je eerste eigen auto of bedrijfswagen. Het is een auto die deel uitmaakt van ons leven en in ons hart zit. Met deze campagne willen we mensen herinneren aan dat emotioneel kapitaal dat de Golf rijk is. Dit collectief geheugen over de Golf van de Belgen was de basis voor het creatief idee: Be part of the Golf Story. De campagne nodigt iedereen uit om deel uit te maken van dit prachtig verhaal want ook nu is de Golf relevanter dan ooit.”

Het resultaat is een TV-spot waar herkenbare, grappige situaties worden getoond van verhalen die mensen hebben meegemaakt in een Golf. We krijgen te zien hoe de Golf deel uitmaakt van het leven van de Belgen. Ook de radiospot speelt in op deze gemeenschappelijke verhalen. De call-to-action nodigt de mensen uit om naar de Golf Story Days te komen of mee te doen met de Golf Story Game, en zo kans te maken op een nieuwe Golf Cabrio. Een opmerkelijke printcampagne toont legendarische Golf-modellen, zoals de GTI en de cabrio, die bij de liefhebbers terug vele emotionele verhalen zullen oproepen.

360° campagne
Pierre Lalmand, marketing manager Volkswagen:
"De Golf is voor Volkswagen het absolute topmodel. Het is een auto die gekocht wordt door alle lagen van de bevolking. Daarom wilden we een campagne waarmee we iedereen kunnen bereiken: jong en oud, online en offline,...Het resultaat is de meest geïntegreerde campagne van Volkswagen België ooit. Als merk en als marketeer moet je de uitdaging aangaan om steeds een stapje verder te gaan."

Want naast een TV- en radiospot en een printcampagne wordt deze campagne ondersteund door een Mobile Game: De Golf Story Game. Dit is een wedstrijd waarmee de deelnemers een nieuwe Golf Cabrio kunnen winnen door gratis de Golf Story Game-applicatie te downloaden met hun smartphone. Met deze app kan je punten verzamelen door foto's te nemen van Golf-modellen met als doel een nieuwe Golf Cabrio te winnen. De wedstrijd speelt zich ook af op de website, Facebook en Twitter. Zelfs de reclamecampagne maakt deel uit van het spel, want door foto's te nemen van de posters in de bushokjes, de advertenties in kranten en bij de Volkswagen-dealers kan je extra punten verzamelen.

Dominique Poncin, Head of Strategy DDB: "Hoe verscherp je het imago van een wagen die vandaag een evidentie is in het straatbeeld? Niet door zoals andere automerken met een volledig nieuw verhaal op de proppen te komen, maar door terug te gaan naar de eigenheid van de auto. Sinds zijn geboorte in 1974 zijn er maar weinig automodellen zo verankerd in onze cultuur. We hebben daarom tijdens het creatief proces steeds gezocht naar innovatieve oplossingen om die rijke belevingswereld rond de Golf zonder reclame-vervorming  naar boven te brengen. Het resultaat is een combinatie van een emotionele “vérité” TV-spot met een participatieve campagne. Door mensen aan te zetten tot "Golf-spotten" via hun smartphone openen we hen letterlijk de ogen voor de rijke veelheid van Golf-modellen en ervaringen in hun leven.

Gamification
Consumenten willen meer en meer geëntertaind worden. De gamification van reclameboodschappen zet zich meer en meer door. De Golf Story Game is een leuke interactieve manier voor potentiële kopers om de Golf (opnieuw) te leren kennen. En wat mensen leuk vinden, delen ze met hun vrienden op Facebook of Twitter.

Geert Desager Managing Director Tribal DDB Brussels: "Door de reclamecampagne betrekken in de gameplay, maakt de consument spelenderwijs kennis met het product. "Play to get attention" in plaats van "pay to get attention" is een trend die in een crossmediale maatschappij meer en meer aan belang wint. Door nieuwe technologieën in onze mobiele applicatie, zoals image recognition, hebben we ook de wow-factor aanzienlijk verhoogd. Ook het mediaplan hebben we zorgvuldig samengesteld. Het is logisch dat je een mobile app ook aan de man brengt via mobile advertising."

Tot 1 oktober kan iedereen profiteren van uitzonderlijke promoties tijdens de Golf Story Days bij Volkswagen. Meespelen met de Golf Story Game kan tot en met 3 november.

CREDITS : Golf Story Days – Golf Story Game

Client: D'Ieteren.
Contacts: Pierre Lalmand, Manu ‘T Kint
Agency: DDB