DDB en VW vieren 40-jarige samenwerking

Donderdag 7 juni 2012 — Reclamebureau DDB Brussels maakt dit jaar 40 jaar reclame voor Volkswagen, wat dan weer op zijn beurt reclame is voor DDB.

Het was Bill Bernbach die in New York met de veelbesproken "Think Small"-campagne voor Volkswagen de reclamewereld voorgoed veranderde. Zijn visie op reclame is vandaag de dag nog steeds brandend actueel. Met dezelfde visie en overtuiging werkt DDB Brussels reeds 40 jaar samen met Volkswagen, want in 1972 verschenen de eerste advertenties voor Volkswagen in de Belgische kranten en magazines.

Peter Aerts, creatief directeur DDB Brussels: "De Think Small- en de Lemon-advertentie zijn iconisch en zijn nog steeds revolutionair. Zowel de vorm als de toon hebben een eenvoud en frisheid waar veel reclamemakers vandaag van dromen. Het is niet voor niets dat Bill Bernbach de originele Mad Man wordt genoemd. De inzichten die aan de basis liggen van de oorspronkelijke Volkswagen-campagne passen we bij DDB nog elke dag toe. Menselijk inzicht, humor, relevantie en dit op een eenvoudige manier gebracht, zijn nog steeds de ingrediënten van onderscheidende Volkswagen-communicatie.”

Op 40 jaar tijd zijn er dan ook een indrukwekkend aantal reclamecampagnes ontwikkeld door het team DDB Brussels en Volkswagen. Enkele cijfers:

- meer dan 100 miljoen direct mailings en huis-aan-huisfolders
- meer dan 1500 verschillende print advertenties
- meer dan 1400 verschillende radiospots
- meer dan 100 verschillende tv-spots

Het bijgevoegde filmpje zet, met een knipoog naar de steeds spectaculairder wordende case movies in de reclamesector, deze cijfers nog eens op een rijtje.

Zowel DDB Brussels als Volkswagen zijn fier op deze samenwerking. Volkswagen is, zeker met legendarische modellen zoals de Beetle en de Golf, altijd al het merk van het volk geweest. De reclame voor dit merk is al even legendarisch en zit in het collectief geheugen van alle Belgen. Bijna iedereen is er mee opgegroeid. Daarom kan iedereen op de website www.ddb-vw.be nog eens de meest creatieve campagnes van de laatste 40 jaar bekijken. En is er een online community voor alle mensen die ooit mee hebben gewerkt aan een Volkswagen-campagne.

Yves Bogaerts, CEO DDB Brussels: "Een langdurige samenwerking, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen,  is de enige goede manier om een krachtig merk op te bouwen. Vandaag werken we als één team samen aan frisse emotionele VW-campagnes waar mensen over spreken en die verkopen genereren. Het blijft nog elke dag even boeiend om die typische Volkswagen values op een originele manier te vertalen en er mee voor te zorgen dat Volkswagen de referentie blijft op de Belgische automarkt.”

En dat deze samenwerking nog steeds zijn vruchten afwerpt is duidelijk, want zeer recent behaalde de campagne "Be part of the Golf Story" een hele reeks nationale en internationale prijzen waaronder 6 Eurobests en 2 SpinAwards. En in 2011 is Volkswagen het best verkopende automerk in België geworden. Bovendien heeft Volkswagen dit jaar opnieuw zijn vertrouwen bevestigd door het volledig online community management budget toe te vertrouwen aan DDB Brussel.

Voor meer info contacteert u:
Yves Bogaerts
Yves.bogaerts@ddb.be

Voor een overzicht van de meest spraakmakende Volkswagen-campagnes kan u terecht op www.ddb-vw.be

DDB VW 40 years movie

Yves Bogaerts