Gezondheidenwetenschap.be heeft remedie tegen het googelen van symptomen

Volgens recente studies zoeken steeds meer mensen gezondheidsinformatie via Google. Niet zonder gevaar, want het googelen van symptomen maakt het veelal alleen erger. Vaak komen surfers terecht op platformen met onbetrouwbare commentaren en soms ronduit verkeerde adviezen. De medische site Gezondheidenwetenschap.be wil dit aanpakken met een campagne op het internet zelf.

Door handig gebruik te maken van Google Adwords, kan gezondheidenwetenschap.be de Vlaming waarschuwen op het moment dat ze hun symptomen aan het googelen zijn. Als je bijvoorbeeld "vermoeidheid" googelt, komt als eerste zoekresultaat een boodschap met de slogan "Ga het niet googelen, maar raadpleeg een betrouwbare bron." Vervolgens kan je doorklikken naar  gezondheidenwetenschap.be, een site die erkend is door de Vlaamse overheid. Op de site vind je ook een video die de boodschap tot leven brengt en de gevaren van het googelen aantoont.

Realtime

Deze campagne wil Vlamingen realtime alarmeren voor de gevolgen van onjuiste gezondheidsinformatie en wijst de weg naar een betrouwbare informatiebron. In opdracht van de Vlaamse Gemeenschap ontwikkelde het Centrum voor Evidence-Based Medicine (Cebam) de onafhankelijke website ‘Gezondheid en Wetenschap’. Op die site vind je correcte informatie, toegankelijk en gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek of Evidence-Based Medicine (EBM). Gezondheidenwetenschap.be houdt mediageniek gezondheidsnieuws tegen het licht. Daarnaast vind je ‘Patiëntenrichtlijnen’, gebaseerd op de gevalideerde artsenrichtlijnen.

Benieuwd naar de video? Bekijken kan op http://www.gezondheidenwetenschap.be/nogoogle of door jouw symptomen te googelen.

Over DDB Brussels