IKEA ziet het leven zonder "moetes" in zijn nieuwe imago campagne.

Dinsdag 12 februari 2013 — De snelheid en complexiteit van het leven vandaag heeft een grote impact op hoe je thuis leeft. Zo geven sociale media ons de indruk dat onze vrienden een spannender en interessanter gevuld leven hebben dan dat van ons. Heel wat mensen ervaren hierdoor een sociale druk. Ze gaan extra moeite doen om aan de verwachtingen te voldoen. Ze proberen aan een ideaal model te beantwoorden.

Zo blijkt uit onderzoek dat 70% van de Belgen denkt dat ze perfect moeten zijn. Dit geeft spanningen en stress. Zelfs thuis ervaren mensen druk. Terwijl thuis net een plek moet zijn waar we tot rust komen. Voor IKEA is thuis de belangrijkste plek in een mensenleven. Reden genoeg om extra aandacht te besteden aan alles wat mensen kan helpen om meer te genieten van het leven, van die plek, onze thuis.

In zijn nieuwe campagne geeft IKEA het voorbeeld om de oorzaken van stress en spanning in ons leven aan te pakken. We beelden ons vaak in dat we vanalles moeten en we stellen ons niet de vraag of dat nu echt wel allemaal nodig is? IKEA wil inspireren hoe het anders kan. De campagne helpt ons om met wat afstand naar onszelf te kijken. Voor de verschillende personages in de tv-spots blijkt sociale druk niet meteen effect te hebben op hun gedrag. Ze doen gewoon wat hun gevoel hen ingeeft. De vrouwen en mannen slagen erin om ongedwongen te genieten van het leven. Iedereen wordt uitgenodigd om te ontdekken hoe eenvoudig het leven kan zijn wanneer we los van sociale beoordeling onze keuzes maken. En IKEA vraagt om onze eigen "moetes" en ervaringen te delen op de IKEA Belgium Facebook pagina. Het debat wordt geopend op televisie met 2 tv-spots. In een productie van Czar weet Rogier Van Der Ploeg de alledaagse helden natuurgetrouw te portretteren.

Met deze spots lanceert IKEA ook meteen zijn nieuwe themalijn: "Het leven. Echt. Eenvoudig." De nadruk ligt op echtheid en eenvoud, waarden die voor het leven en IKEA fundamenteel zijn. Ons leven thuis kan zoveel meer voldoening geven indien we meer onze eigen keuzes durven volgen, niet die die anderen van ons willen zien.
Ontdek de campagne op www.ikea.be/moetdatnuecht

Credits:

Advertiser    IKEA
Client(s)    Peter Jongert – Christine Van den Winckel – Giovanni Davanzo
Brand    IKEA
Campaign    Moet dat nu echt?
Agency    DDB
Creative Director    Peter Aerts
Head of strategy    Dominique Poncin
Copywriter    Els Verhofstede - Jonathan d'Oultremont
Art director    Liesbeth Demolder
TV Producer    Brigitte Verduyckt
Client Service Director    Muriëlle Segers
Account Manager    Kaat De Brandt
Production Co / Agent    Czar
Soundtrack    Sonicville
Director    Rogier Van Der Ploeg
Media    TV; Radio; internet
Countries    België, Luxemburg

Moet dat nu echt? -- video: Moet je echt perfect zijn?

Moet dat nu echt? -- video: Moet je echt stoer zijn?

IKEA. Het leven. Echt. Eenvoudig. De video van het verhaal achter de 'moetes'.

Murielle Segers