Niet ieder cadeau is een echt cadeau.

Spullenhulp en DDB maken dit jaar van de kerstperiode gebruik om een nieuwe sensibiliseringsactie te lanceren. Die gaat van start nadat de vzw dit jaar opnieuw 700 ton afval in hun kledingcontainers vond.

“De laatste jaren is de situatie onhoudbaar geworden. Er komt steeds meer afval terecht in onze containers. Het gaat daarbij niet enkel om besmeurde of onvolledige kledingstukken maar ook om huisvuil en etensresten met als resultaat ongedierte." vertelt Julien Coppens, algemeen directeur bij vzw Spullenhulp. “Het gaat over 700 ton afval per jaar. Veel kwaliteitsvolle giften worden erdoor besmeurd en gaan zo roemloos verloren. Daarbij kost het de organisatie handenvol geld om het afval te verwijderen.”

Een nieuwe sensibiliseringsactie, in samenwerking met reclameagentschap DDB, wil mensen op een ludieke manier wijzen op dit aanhoudende probleem. Tijdens de kerstperiode zal een online video verspreid worden. Hierin is een sympathieke Kerstman te zien die voor de gelegenheid cadeautjes uitdeelt aan voorbijgangers op de Brusselse kerstmarkt. Niet zomaar cadeautjes, want deze exemplaren komen recht uit de kledingcontainers met de nodige verbaasde en kwade reacties tot gevolg. In een tweede gelinkte video, zien we de Kerstman in de wasserette het goede voorbeeld geven. Op een luchtige wijze wordt getoond hoe een donatie écht kwaliteitsvol kan zijn.

Om de actie kracht bij te zetten werd een DM uitgestuurd naar verschillende Belgische nieuwsredacties. Tal van journalisten kregen een kerstgeschenk aan met - hoe kan het ook anders - niet meteen de inhoud waarop ze hadden gehoopt . Een begeleidende brief legt de actie uit en biedt meer informatie over de problematiek waar Spullenhulp mee te kampen heeft.

"De campagne heeft tot doel kijkers aan te zetten tot zelfreflectie. We willen dat mensen goed nadenken over de kwaliteit van de producten die ze weggeven. Mensen opnieuw trots maken op wat ze doneren, daar gaan we voluit voor." besluit Peter Aerts, creatief directeur bij DDB.

Client: Spullenhulp/Petits Riens asbl
Marketing Manager: Julien Coppens